Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/2240
Title: | Méthodologie et langue: Idées à propos de l’enseignement de français | Authors: | Nahas, Georges N. | Affiliations: | Department of Education | Keywords: | Méthodologie Langue Français Université de Balamand |
Issue Date: | 1994-01 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Kalimat | Issue: | 0 | Start page: | L- 7 | End page: | L- 18 | Abstract: | L'enseignement du français au Liban manifeste une crise faute d'une vision pédagogique qui en détermine la finalité. Dans un grand nombre d'établissements scolaires, on fait prévaloir l'aspect didactique de la langue sur l'aspect utilitaire et par conséquent, on fait dévier la langue de sa fonction essentielle comme moyen de communication. D'où la nécessité d'un changement non pas tant des techniques de cet enseignement que de son optique : Préciser un objectif clair, créer des motivations, assurer les cadres propices à l'épanouissement de la personne humaine, procéder à une évaluation objective qui prend en considération les répercussions de l'utilisation d'une langue seconde à tous les niveaux: psychologique, social et éducatif. French teaching is facing many handicaps in Lebanon because it lacks an educational vision with determined goals. A great number of Lebanese schools tends to privilege the didactic aspect of the language at the expense of the pragmatic aspect. Consequently, French language is no longer a communication tool. Thus, it is necessary to change teaching techniques and, most of all, teaching purposes through the following steps: defining the main goal of French teaching, enhancing motivations, providing the appropriate framework for the development of the human being, making an objective evaluation that takes into consideration the psychological, social and educational outcomes when the second language is used. إن تعليم اللغة الفرنسية في لبنان يواجه أزمة تنبع من انعدام رؤيا تربوية شاملة تحدد أهدافه. ففي عدد كبير من المؤسسات التعليمية يغلب الطابع التعليمي لهذه اللغة على الطابع النفعي مما يحولها عن غايتها الأساسية كوسيلة تعبير وتواصل. من هنا كانت الحاجة ملحة لتغيير ليس في تقنيات التعليم فحسب بل في الرؤيا التربوية التي توجهه: تحديد واضح للهدف، خلق الحوافز لدى المتلقن تأمين الأجواء المناسبة لتفتح الشخصية الإنسانية، موضوعية التقويم أي الأحد بعين الإعتبار كل الإنعكاسات النفسية والاجتماعية والتربوية الناتجة عن استعمال لغة ثانية |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/2240 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.