Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6764
Title: | العقدة المشهدية في أدب أبو شبكة | Other Titles: | La complexe spectaculaire dans l’œuvre littéraire de Elias Abou-Chabké | Authors: | نجم، خريستو | Keywords: | العقدة المشهدية أدب الياس أبو شبكة Literature Elias Abou Chabkeh |
Issue Date: | 1994-01 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Kalimat | Issue: | 0 | Start page: | ع- 77 | End page: | ع- 95 | Abstract: | العقدة المشهدية في أدب الياس أبو شبكة تضرب جدورها عميقا في جنسيته الطفلية وتغدي قدرته على التطلع. تعفيه حيناً من المواجهة لتقنعه أحياناً بالمشاهدة. هكذا يتنازل الشاعر عن دور الممثل لصالح المشاهد الذي شحد خياله فرسم الرؤى العلوية مرة، والرؤى الجهنمية مرات. ولم تخل هذه العقدة من شعور بالذنب تجلى في قلق عصابي أمام هجاس العين التي تطارده: عين الأب العائد أو عين إبليس الساقط أو عين الرقيب الأسمى وشر هذه العيون تلك التي ذخرت بالشهوة، وقد وظفها الشاعر لتجسيد المرأة الغاوية تجسيداً عرقل مسيرته فتعثرت رجولته ولامست حد الكف والخصاء Le complexe spectaculaire dans l'œuvre littéraire de Elias Abou Chabaké remonte à sa sexualité infantile et nourrit son pouvoir visionnaire, lui épargnant parfois la confrontation et le limitant d'autres fois au spectacle. C'est ainsi que le poète abandonne son rôle d'acteur pour celui de spectateur, aiguisant son imagination pour créer des visions tantôt sublimes, tantôt infernales. Ce complexe n'est pas étranger à un sentiment de culpabilité qui s'exprime à travers une attitude névrotique face à l'obsession du regard qui le traque : Le regard du père revenant, du diable déchu, ou celui de l'Observateur Suprême. Le regard le plus intense est celui du désir charnel. Le poète en a usé pour donner à la femme séductrice une image qui a inhibé sa virilité jusqu'à la castration. The spectacular complex in the literary work of Elias Abu Chabake is deeply rooted in his childhood sexuality, and reinforces his visionary ability, sparing him on one hand, from the confrontation, and confining him, on the other hand to the spectacle. Thus, the poet becomes an observer rather than an actor. This situation sharpened his imagination and made him create either sublime or devilish visions. This complex also reveals a feeling of guiltiness that embodies in a neurotic reaction before the obsession of the eye that tracks him: The eye of the returning father, the falling Devil or the Supreme Observer. The most intense eye is full of carnal desire, and the poet used it to incarnate the seductive woman, in a way that inhibited his virility and turned it into castration. |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6764 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.