Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6764
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنجم، خريستوen_US
dc.date.accessioned2023-03-13T13:48:59Z-
dc.date.available2023-03-13T13:48:59Z-
dc.date.issued1994-01-
dc.identifier.urihttps://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6764-
dc.description.abstractالعقدة المشهدية في أدب الياس أبو شبكة تضرب جدورها عميقا في جنسيته الطفلية وتغدي قدرته على التطلع. تعفيه حيناً من المواجهة لتقنعه أحياناً بالمشاهدة. هكذا يتنازل الشاعر عن دور الممثل لصالح المشاهد الذي شحد خياله فرسم الرؤى العلوية مرة، والرؤى الجهنمية مرات. ولم تخل هذه العقدة من شعور بالذنب تجلى في قلق عصابي أمام هجاس العين التي تطارده: عين الأب العائد أو عين إبليس الساقط أو عين الرقيب الأسمى وشر هذه العيون تلك التي ذخرت بالشهوة، وقد وظفها الشاعر لتجسيد المرأة الغاوية تجسيداً عرقل مسيرته فتعثرت رجولته ولامست حد الكف والخصاءen_US
dc.description.abstractLe complexe spectaculaire dans l'œuvre littéraire de Elias Abou Chabaké remonte à sa sexualité infantile et nourrit son pouvoir visionnaire, lui épargnant parfois la confrontation et le limitant d'autres fois au spectacle. C'est ainsi que le poète abandonne son rôle d'acteur pour celui de spectateur, aiguisant son imagination pour créer des visions tantôt sublimes, tantôt infernales. Ce complexe n'est pas étranger à un sentiment de culpabilité qui s'exprime à travers une attitude névrotique face à l'obsession du regard qui le traque : Le regard du père revenant, du diable déchu, ou celui de l'Observateur Suprême. Le regard le plus intense est celui du désir charnel. Le poète en a usé pour donner à la femme séductrice une image qui a inhibé sa virilité jusqu'à la castration.en_US
dc.description.abstractThe spectacular complex in the literary work of Elias Abu Chabake is deeply rooted in his childhood sexuality, and reinforces his visionary ability, sparing him on one hand, from the confrontation, and confining him, on the other hand to the spectacle. Thus, the poet becomes an observer rather than an actor. This situation sharpened his imagination and made him create either sublime or devilish visions. This complex also reveals a feeling of guiltiness that embodies in a neurotic reaction before the obsession of the eye that tracks him: The eye of the returning father, the falling Devil or the Supreme Observer. The most intense eye is full of carnal desire, and the poet used it to incarnate the seductive woman, in a way that inhibited his virility and turned it into castration.en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.publisherUniversity of Balamanden_US
dc.subjectالعقدة المشهديةen_US
dc.subjectأدبen_US
dc.subjectالياس أبو شبكةen_US
dc.subjectLiteratureen_US
dc.subjectElias Abou Chabkehen_US
dc.titleالعقدة المشهدية في أدب أبو شبكةen_US
dc.title.alternativeLa complexe spectaculaire dans l’œuvre littéraire de Elias Abou-Chabkéen_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.description.issue0en_US
dc.description.startpageع- 77en_US
dc.description.endpageع- 95en_US
dc.date.catalogued2023-03-13-
dc.description.statusPublisheden_US
dc.identifier.openURLhttp://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/kalimat_0/article_8.pdfen_US
dc.relation.ispartoftextKalimaten_US
Appears in Collections:Hawliyat
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.