Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6706
Title: Étude Narratologique de L'ordre et du Sens de <<L'enfant Multiple>> D'Andrée Chédid
Other Titles: A narrative study of orders & meaning in Andrée Chédid’s “L’Enfant Multiple”
الترتيب والمعنى في رواية أندريه شديد الولد المتعدّد
Authors: Najem Karam, Julie
Keywords: Étude Narratologique
L'enfant Multiple
Andrée Chédid
Issue Date: 1997
Publisher: University of Balamand
Part of: Hawliyat
Issue: 5
Start page: 77
End page: 93
Abstract: 
Si l'étude narratologique diffère par sa façon de procéder des autres approches littéraires, elle a toutefois le même objectif: faire paraître le message de l'œuvre qu'elle travaille. En effet, le présent article nous le montre en essayant de remettre en ordre, selon l'approche narratologique genettiene, l'architecture discontinue de «L'enfant multiple» pour, finalement, éclairer le message de paix et de tolérance que lance à travers ses lignes l'auteur Andrée Chédid.
Tableaux et schémas aident à une reconstitution plus linéaire du texte et par suite à une meilleure assimilation du contenu.

If the narrative study differs from other literary studies in its procedures, it, however, has the same aim: to show the message of the Writing. Indeed, this article tries to apply Gerard Genette's method to re-order the discontinued architecture of "L'Enfant Multiple" and finally to clear the message of peace and tolerance that the author, Andre Chédid, throws through the line of her narrative.
Tables and schemes led to a more aligned reconstitution of the text and by this way to a better assimilation of the contents.

إذا كان علم السرد (narratologic) يختلف بطرائقيته عن باقي المقاربات الأدبية، إلا أنه يسعى إلى الغاية نفسها: اظهار مغزى ورسالة العمل الذي يحلله. فهذا هو بالفعل ما تود تبيانه هذه المقالة من خلال إعادة ترتيب، حسب طريقة جيرار جينيت النقدية، للبنية المتقطّعة لرواية أندريه شديد ((الولد المتعدد)) (L'enfant multiple) وصولاً إلى توضيح رسالة السلام والتسامح التي تطلقها الكاتبة من بين سطور روايتها.
أما الرسوم والجداول فتساعد على إعادة بناء أكثر بيانية للنص وبالتالي إلى استيعاب أفضل للمضمون
URI: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6706
Open URL: Link to full text
Type: Journal Article
Appears in Collections:Hawliyat

Show full item record

Record view(s)

62
checked on Dec 26, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.