Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6704
Title: | Discours et Causalité | Other Titles: | Discourse and Causality الخطاب والسببية |
Authors: | Sayah, Mansour | Keywords: | Discours Causalité |
Issue Date: | 1997 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Hawliyat | Issue: | 5 | Start page: | 53 | End page: | 64 | Abstract: | L'étude d'une langue est faite d'observations et d'explication dans un contexte semé de déterminations interactives. La causalité nous permet de déterminer ces phénomènes. Omniprésente dans toutes les pensées et indispensable dans de nombreux domaines, la notion de cause est loin d'être simple. Le problème de sa définition a préoccupé logiciens et philosophes depuis Aristote et Platon et continue de le faire. Le présupposé apriori de Kant et l'implicite de Ducrot s'entretiennent mutuellement dans leur prédétermination du discours. Si nous acceptons ¡'idée que toute langue se fait et continue de se faire dans la pratique, il est possible de voir la cause comme une sorte de feed-back rétroactif, restructurant et démiurgique. La résonance anthropologique du linguistique se fait jour là comme de l'intérieur. The study of language is the observation and explanation of a given language in its context which is scattered with interactive determinations. Causality helps us to define these phenomenons. The idea of cause, omnipresent and necessary in numerous fields, is far from simple. Aristotle and Plato struggled with the arduous task of its definition... a task which continues to occupy logicians and philosophers today. Kant's "apriorism" and O. Ducrot's "tacit knowledge" mutually support each other in the pre-determination of discourse. However, if we accept the idea that cause may be viewed as a sort of retroactive, re-structring and demiurgical feed-back, it is here that linguistic's anthropological echo is felt. تقوم دراسة لغة ما على الملاحظة والتفسير في سياقها المليء بتحديدات متفاعلة وتتيح السببية تعيين هذه الظواهر. إن مفهوم السبب الذي يطغى على كل التيارات الفكرية والذي لا غنى عنه في مجالات عديدة، هو مفهوم بعيد كل البعد عن البساطة. وقد شغلت مسألة تعريفه علماء المنطق والفلاسفة منذ أرسطو وأفلاطون حتى يومنا هذا. ويترابط الافتراض المسبق الكانطي بالجانب الضمني لدى دوکرو ترابطًا متبادلا في سياق التعيين المسبق للخطاب. وإذا ما قبلنا بالفكرة القائلة إن كل لغة تتكوّن وتستمرّ في التكوّن من خلال الممارسة، فبالامكان اعتبار السبب نوعا من التلقيم الاستعادي، يعيد تكوين البنية والقدرة على التوليد. وهكذا يتجلّى الصدى الأنتروبولوجي للّسانية في العمق وعلى السطح |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6704 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.