Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6704
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSayah, Mansouren_US
dc.date.accessioned2023-03-07T12:57:34Z-
dc.date.available2023-03-07T12:57:34Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.urihttps://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6704-
dc.description.abstractL'étude d'une langue est faite d'observations et d'explication dans un contexte semé de déterminations interactives. La causalité nous permet de déterminer ces phénomènes. Omniprésente dans toutes les pensées et indispensable dans de nombreux domaines, la notion de cause est loin d'être simple. Le problème de sa définition a préoccupé logiciens et philosophes depuis Aristote et Platon et continue de le faire. Le présupposé apriori de Kant et l'implicite de Ducrot s'entretiennent mutuellement dans leur prédétermination du discours. Si nous acceptons ¡'idée que toute langue se fait et continue de se faire dans la pratique, il est possible de voir la cause comme une sorte de feed-back rétroactif, restructurant et démiurgique. La résonance anthropologique du linguistique se fait jour là comme de l'intérieur.en_US
dc.description.abstractThe study of language is the observation and explanation of a given language in its context which is scattered with interactive determinations. Causality helps us to define these phenomenons. The idea of cause, omnipresent and necessary in numerous fields, is far from simple. Aristotle and Plato struggled with the arduous task of its definition... a task which continues to occupy logicians and philosophers today. Kant's "apriorism" and O. Ducrot's "tacit knowledge" mutually support each other in the pre-determination of discourse. However, if we accept the idea that cause may be viewed as a sort of retroactive, re-structring and demiurgical feed-back, it is here that linguistic's anthropological echo is felt.en_US
dc.description.abstractتقوم دراسة لغة ما على الملاحظة والتفسير في سياقها المليء بتحديدات متفاعلة وتتيح السببية تعيين هذه الظواهر. إن مفهوم السبب الذي يطغى على كل التيارات الفكرية والذي لا غنى عنه في مجالات عديدة، هو مفهوم بعيد كل البعد عن البساطة. وقد شغلت مسألة تعريفه علماء المنطق والفلاسفة منذ أرسطو وأفلاطون حتى يومنا هذا. ويترابط الافتراض المسبق الكانطي بالجانب الضمني لدى دوکرو ترابطًا متبادلا في سياق التعيين المسبق للخطاب. وإذا ما قبلنا بالفكرة القائلة إن كل لغة تتكوّن وتستمرّ في التكوّن من خلال الممارسة، فبالامكان اعتبار السبب نوعا من التلقيم الاستعادي، يعيد تكوين البنية والقدرة على التوليد. وهكذا يتجلّى الصدى الأنتروبولوجي للّسانية في العمق وعلى السطحen_US
dc.language.isofreen_US
dc.publisherUniversity of Balamanden_US
dc.subjectDiscoursen_US
dc.subjectCausalitéen_US
dc.titleDiscours et Causalitéen_US
dc.title.alternativeDiscourse and Causalityen_US
dc.title.alternativeالخطاب والسببيةen_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.description.issue5en_US
dc.description.startpage53en_US
dc.description.endpage64en_US
dc.date.catalogued2023-03-07-
dc.description.statusPublisheden_US
dc.identifier.openURLhttp://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_5/article_3.pdfen_US
dc.relation.ispartoftextHawliyaten_US
Appears in Collections:Hawliyat
Show simple item record

Record view(s)

29
checked on Nov 21, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.