Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/1749
Title: | Collaborative action research as a tool for teachers' professional development: a study in a private lebanese university | Other Titles: | La Recherche collective comme outil de développement professionnel des enseignants: étude de cas dans une université privée libanaise العمل الجماعي كأداة للتطور المهني للمعلمين: دراسة في جامعة لبنانية خاصة |
Authors: | Fleonova, Olga Tassone, Giuseppe |
Affiliations: | Department of English Language and Literature Cultural Studies Program |
Keywords: | Collaborative Action Research Development Teachers Lebanese University University of Balamand |
Issue Date: | 2016 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Hawliyat | Issue: | 17 | Start page: | 73 | End page: | 101 | Abstract: | Collaborative action research (CAR) is gaining currency as a teacher professional development strategy. This paper reports on the collaborative action research undertaken by two university teachers from different disciplines: a teacher of English and a teacher of Cultural Studies (CS) aiming to introduce a greater variety of activities in a predominantly lecture-based CS classroom and increase student involvement in class through the employment of active learning techniques. In addition to its main focus, the research brought to light the importance of taking into consideration such aspects peculiar to CAR as challenges of collaborative meaning-making, tensions arising in the process of collaboration, power relations between the researchers, and the pole of differing teachers' perceptions. Observations, teacher diaries, transcripts of reflective dialogues of the two researchers, and student questionnaires were used to document and analyse the classroom practice and the outcomes of the instructional changes. The research shows that professional development cannot be reduced to the use of new instructional techniques in class. Changes in instructional practices involve deeper changes in the teacher 's beliefs and teaching philosophy, and thus require time. بدأ «البحث التعونيّ العملانيّ» يلاقي نجاحًا باعتباره وسيلة استراتيجية لتطوير المعلمين مهنيًّا. تعرض هذه المقالة لنتائج البحث التعاونيّ العملانيّ الذي قام به أستاذان جامعيان من تخصّصين اثنين : الأول أستاذٌ للغة الإنجليزية والثاني أستاذٌ للدراسات الثقافية. وقد هدفت هذه المقالة إلى تقديم مجموعة متنوعة من أساليب التشارك في التعلّم في صفوف الدراسات الثقافيّة. كما أضاءت على أهميّة مراعاة بعض الجوانب والتوتّرات والتحدّيات الخاصة ب«البحث التعاونيّ العملانيّ» التي تنشأ من عمل جماعي لفريق من الأساتذة متباين في القدرات والاختصاصات والتوجّهات. هذه المقالة هي حصيلة ملاحظات مستقاة من يوميات تدريسيّة ونقاشات فكريّة دارت بين الأستاذين ، واستمارات وزّعت على الطلاب ، بهدف تحليل طرائق تدريس اللغة الإنجليزية والدراسات الثقافية على ضوء الفلسفة التعليميّة الجديدة والمستجدات الحديثة |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/1749 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.