Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/1709
Title: | Can Youssef write? | Other Titles: | Youssef peut-il écrire? هل يستطيع يوسف الكتابة؟ |
Authors: | Nicolas, Maureen O'Day | Affiliations: | Faculty of Arts and Sciences | Keywords: | Youssef University of Balamand |
Issue Date: | 2016 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Hawliyat | Issue: | 17 | Start page: | 103 | End page: | 118 | Abstract: | On the heels of research in the 1970s by Briton and others at the University of London, where they discovered that classrooms were disturbingly teacher-centered, the article Why Johnny Can’t Write?, appeared in Newsweek in 1975 and set the academic world on a path of reform. Briton is credited with labeling the subsequent pedagogical movement that promoted writing as a means to engage students in the process of knowledge formation as 'writing across the curriculum' (WAC). The literary crisis the Newsweek article generated resulted in WAC programs being implemented in more than 50% of institutions of higher education in the US by the late 1980s (Kemper, 2013). The assumption that writing is not just a means of expressing what was learned but is, in fact, an integral part of the learning process is the central thesis of this essay. The essay explores how writing has played a major role in the learning process in tertiary programs in the Western world and how WAC is beginning to inform learning at the tertiary level internationally. The paper argues that if such extraordinary measures were taken in a native-speaker context to avert a perceived literacy crisis, then a context, such as the University of Balamand, where English is a second or even third language, should also put equally extraordinary measures into practice for the benefit of students. في أعقاب بحث قام به بريتون وآخرون في جامعة لندن، في سبعينيّات القرن الماضي، خلص إلى أن الأستاذ هو محور الدروس الجامعية، نشرت مقالة في مجلة نيوزويك بعنوان ((لماذا لا يستطيع جوني الكتابة؟)). شكلت هذه المقالة اللبنة الأولى على طريق الإصلاح التعليميّ الأكاديميّ. وإذ شدّدت هذه الكتابات بأجمعها على أن الكتابة هي وسيلة لإشراك الطالب في عملية تشكيل المعرفة، أو مايعرف ب((الكتابة عبر المناهج الدراسيّة))، أسفرت في الوقت عينه عن أزمة تعليمية في تطبيق برامج ((الكتابة عبر المناهج الدراسية)) في أكثر من ٥٠% من مؤسسات التعليم العالي في الولايات المتحدة حتى أواخر ثمانينيّات القرن الماضي. تفترض هذه المقالة أن الكتابة ليست بمجرد وسيلة للتعبير عمّا تعلّمه الطالب، بل إنها جزء لا يتجزأ من عمليّة التعلّم. وهي تستكشف كيف أن الكتابة لعبت دورا رئيسيا في عمليّة التعلّم في برامج التعليم العالي في الغرب، وكيف بدأت برامج ((الكتابة عبر المناهج الدراسية )) تؤثر على التعلم الجامعي عالميا. وتشير كذلك إلى أنه إذا تم تطبيق برامج ((الكتابة عبر المناهج الدراسية)) في إطار تعلّم اللغة الأم، يجدر بالتربويين أيضا اللجوء إلى وسائط تعليميّة أخرى في تعلم اللغة الثانية أو الأجنبية كما هو الحال في جامعة البلمند، حيث اللغة الإنجليزية هي اللغة الثانية أو اللغة الأجنبية |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/1709 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.