Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6738
Title: Amour et rêveries dans poésies I de Georges Schéhadé
Other Titles: الحب والتخيّل في قصائد جورج شحادة
Authors: Jabbour, Zahida Darwiche
Keywords: Poésies
Georges Schéhadé
Issue Date: 1995-07
Publisher: University of Balamand
Part of: Kalimat
Issue: 2
Start page: L- 43
End page: L- 55
Abstract: 
L'étude est une tentative de cerner la nature de l'expérience amoureuse telle qu'elle se révèle dans le premier recueil de Schéhadé et d'analyser les modes de son expression à travers une imagerie reflétant un jeu d'interpénétration entre la donnée subjective et la réalité objective. L'amour apparait marqué de duplicité Vécu comme une expérience heureuse dans un passé qui aiguise la nostalgie, il est source de malheur dans le présent de privation. Ce qui se répercute sur le plan de l'image par une opposition entre deux réseaux associatifs connotant l'un la fraicheur et la plénitude, l'autre la sécheresse et le vide. Cette même duplicité régit l'imagination de l’ici et celle de l'ailleurs. L’ici est à la fois un paradis et une prison, il suffit qu'l se ferme sur lui-même pour qu'u devienne maléfique. Il en est de même pour I’ailleurs à la fois convoité et redouté comme une présence angoissante. Le salut chez Schéhadé sera donc dans une pérégrination perpétuelle entre le présent et le passé, l'ici et l'ailleurs ; sa poésie se situe dans un espace d'échange, de corrélation et d'ouverture et elle reste étrangère d la stabilité et au repos.

The article analyzes the nature of love experience in Shehade's first collection of poems, as well as the different modes of expressing this experience through an imagery that reflects an interpenetration game between the subjective fact & the objective reality. Love appears tainted with duplicity. Whereas it's lived as a joyful experience in a past that spurs nostalgia, it's a source of misery in a present full of deprivation. This duplicity is translated into images that arc marked with an opposition between two associative networks: one conveying freshness and plenitude, the other connoting dryness and here" and "the elsewhere", The first is both a paradise and emptiness. The same duplicity controls the conception of prison. It becomes malefic as soon as it closes upon itself. The latter is also coveted and feared as a barrowing Shehade sees salvation as an eternal peregrination between the present and the past, "the here" and "the elsewhere". His poetical works stand in a space made of exchange, correlation and openness & therefore are constantly restless.

تهدف الدراسة إلى الكشف عن تجربة الحب في القصائد الأولى لجورج شحادة كما تجلّت عبر لغة تقوم على الصورة حيث تلتقي الذات بالموضوع وتنعدم الحواجز التي تفصلهما. ويتضح أن الإزدواجية تبقى سمة لهذه التجربة. فالحب مصدر سعادة في الزمن الماضي ولكنه عامل تعاسة في حاضر يغيب فيه الحبيب ويصبح صعب المنال. تعكس الصور هذه الإزدواجية إذ يمكننا تصنيفها في نظامين يعبر الأول عن العذوبة والإمتلاء ويشف الثاني عن القحط والفراغ. وتتحكم هذه الإزدواجية بالصورة التي ينسجها خيال الشاعر للواقع الراهن أو لعالم الحلم. فالحاضر هو فردوس وسجن في آن، إذ يكفي أن ينغلق الفردوس على ذاته ليتحول إلى دائرة ضيقة خانقة. كذلك الأمر بالنسبة لعالم الحلم إليه يتوق الشاعر كأرض خلاص ولكنه قد يتحوّل إلى حضور مقلق يبعث في النفس الهواجس. يبقى أن الخلاص في شعر شحادة هو في هذه الحركة الدائمة بين واقع يتوق إلى ما عداه وحلم يسعى للإقتراب من الواقع بين ماض يحضر وحاضر يغيب. فالشعر عنده علاقة وتبادل وانفتاح وهو لا يعرف الإستقرار أو الركود
URI: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6738
Open URL: Link to full text
Type: Journal Article
Appears in Collections:Hawliyat

Show full item record

Record view(s)

30
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.