Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6737
Title: | Réflexions sur la formation en stage: Principes et réalités | Other Titles: | أفكار حول الدورات التدريبية التأهيلية: مبادئ ووقائع Training teachers: principles & reality |
Authors: | Rouadi, Naïm | Issue Date: | 1995-07 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Kalimat | Issue: | 2 | Start page: | L- 9 | End page: | L- 16 | Abstract: | Le but de cet article est de clarifier l'objectif du stage long dans la formation des enseignants en précisant les aptitudes à développer, en préparant aux contraintes à rencontrer et en soulignant le bagage à emmagasiner. L'article, à partir d'une expérience vécue, insiste sur les principes de base de cette formation et les concepts éducatifs à introduire sans négliger la conception que l'enseignant-stagiaire doit avoir de son métier, conception souvent négligée dans le discours théorique. Les aspects les plus importants soulignés dans l'article sont: - L'empreinte positive que l'esprit critique de l'enseignant-stagiaire peut laisser sur les apprenants. - La création d'une atmosphère dynamique de communication en classe. - L'importance de l'interdisciplinarité dans la formation. The article explains the goal of teachers' long training by defining the aptitudes to develop, preparing to overcome potential constraints, and underlining the knowledge to store. Based on a personal experience, the article focuses on training's principles & educational concepts to introduce while pinpointing the idea that the trainee-teacher should have about his/her profession. This latter point is often underestimated in theoretical courses. The main features that the article underlines are the following: -The positive impression that the critical approach of the trainee-teacher may have on students. - A dynamic atmosphere of communication in the classroom. - The importance of interdisciplinary in the training يوضح هذا المقال هدف التدريب الطويل في تأهيل المدرّسين مع تحديد القدرات التي يجب تنميتها والإعداد لمواجهة الصعوبات المحتملة والتشديد على عملية التراكم المعرفي. إنطلاقاً من تجربة معاشة، يؤكد المقال على المبادئ الأساسية لهذا التأهيل والمفاهيم التربوية التي يجب أن يتضمّنها بدون إهمال تصوّر المدرس - المتدرّب لمهنته وهو تصوّر غالباً ما تهمله الدروس النظرية. وأهم الجوانب التي يبرزها المقال هي: الإنطباع الإيجابي الذي تتركه الروح النقدية للمدرّس المتدرب عند التلاميذ- إيجاد تواصل ديناميكي في الصف- أهمية تداخل الإختصاصات في عملية التأهيل- |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6737 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.