Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6712
Title: النموذج الغربيّ للعلمانيّة بين الصورة المثاليّة والواقع الملتبس
Other Titles: The Western Model of Secularisation: It is Ideal Image and its Ambiguous Reality
Le modèle occidental de la laïcité son image idéalisée et sa réalité ambiguë
Authors: شاهين، جيروم
Keywords: العلمانيّة
Secularisation
Issue Date: 1997
Publisher: University of Balamand
Part of: Hawliyat
Issue: 5
Start page: ١٥
End page: ٣٣
Abstract: 
يعالج هذا البحث ما تحقق وما لم يتحقق حتى الآن، في بلدان الغرب، في مشروع العلمنة. ينطلق الباحث باستعراض الصورة التي ترسمها أدبيات العلم العربي للعلمنة الغربية، وهي صورة ))تبسيطية – تشويهية((، تزعم أن العلمنة في تلك المجتمعات قد أنجزت كلّيا : في فصل السلطة الزمنية عن الدينية - في استقلالية التشريع المدني - وفي سيادة القيم العلمانية على الحياة الاجتماعية باتجاه الإلحاد والعلمويّة.
ثم يفنّد الباحث كل هذه المزاعم بشواهد تاريخية واجتماعية ودستورية تدحض الصورة المثالية، وأحيانًا الأسطورية، التي يتداولها معظم المثقفين العرب عن العلمنة الغربيّة . ويخلص إلى النتيجة التالية: المشروع العلماني الغربي ما زال غير مكتمل، وملتبسًا، محتويا هنا وهناك جيوبا طائفية، ولو أنه، على العموم يسير نحو تحقيق المجتمع العلماني

This study explores as its problematic the current and real state of secularisation in the West. The author demystifies the idealised image of Western secular society that is often depicted in the writings of Arab intellectuals. Through an analysis of Church-State relations, the author notes that the separation between the spiritual and the temporal, the total juridical deconfessionalisation, and the autonomy of humanistic values, are not thoroughly achieved in the West. These relations are compromised by ambiguity and undermined by the interests of power.

Cette étude traite de la problématique du statut actuel et réel de la laïcité en Occident. L'auteur démystifie l'image idéalisée que brossent et véhiculent les intellectuels arabes à travers leurs écrits sur la laïcité occidentale. Analysant l'histoire des rapports entre Religion et Etat dans les sociétés occidentales, il constate que la séparation du spirituel et du temporel, la déconfessionnalisation juridique totale et l'autonomie des valeurs humanistes, ne se sont pas encore totalement accomplies. Ces rapports sont entachés d'ambiguïté et soumis au principe du «rapport des forces»...
URI: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6712
Open URL: Link to full text
Type: Journal Article
Appears in Collections:Hawliyat

Show full item record

Record view(s)

49
checked on Nov 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.