Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6708
Title: | حضارة الستائر في شعر جوزف أبي ضاهر | Other Titles: | The Civilisation of Veils in the Poetry of Joseph Abi-Daher La civilisation des voiles dans la poésie de Joseph Abi-Daher |
Authors: | نجم، خريستو | Keywords: | حضارة الستائر جوزف أبي ضاهر شعر Civilisation of Veils Joseph Abi-Daher Poetry |
Issue Date: | 1997 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Hawliyat | Issue: | 5 | Start page: | ١٣٣ | End page: | ١٦٧ | Abstract: | يتناول البحث قضية الشهوات المكبوتة وانعكاسها الفني في مجتمع حضاري. ذلك أن الرغبات تتقنّع بستائر رمزية، كأن تتوسل النكوص إلى الطفولة طلبًا للاشباع البدائي في مواجهة الواقع. ومن مظاهر هذا النكوص يقظة الحواس التي اجتافت (introjecter) الموضوعات المشتهاة، حتى بلغ الشاعر العقدة المشهدية والشعور بالذنب أمام التطلّع إلى المحظور. من هنا رمزية المرآة التي أوقعت الشاعر في تجاذب وجداني بين الرغبة والرهبة، حتى رأيناه يؤثر العتمة على الضوء هربًا من شمس الفضيحة ورغبةً في النوم الحالم وراء الستائر This study treats the question of repressed desires and their artistic projection in a "civilised" society. These desires are veiled in symbolism and employ infantile regression in the aim of obtaining primitive satisfaction in the face of reality. One of the forms this regression takes is the sensual awakening which introjects desired objects until the poet - faced with the forbidden - attains the spectacular complex and the sense of guilt. In this framework, symbolism may be understood as a mirror that pushes the poet toward a moral ambivalence between desire and fear, to such a point that he ends up preferring shadows over light in order to flee the glare of scandal and seek out dreamy sleep behind the veils. Cette étude aborde la question des désirs refoulés et de leur projection artistique, dans une société civilisée. Toutefois, ces désirs se masquent de voiles symboliques et se servent de la régression à l'enfance dans le but d'une satisfaction primitive face à la réalité. D'où l'éveil des sens - une des formes que prend cette régression - qui introjecte les objets désirés jusqu'à ce que le poète atteigne, face à l'interdit, le complexe spectaculaire et le sentiment de culpabilité. C'est dans ce cadre qu'il faudra comprendre le symbolisme du miroir qui pousse le poète vers une ambivalence morale entre désir et crainte, à tel point qu'il finit par préférer l'obscurité à la lumière pour fuir l'éclat du scandale et chercher le sommeil rêveur derrière les voiles. |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6708 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.