Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6705
Title: Rousseau et le Secret de L'écriture Autobiographique, un message à Décor
Other Titles: Rousseau & the Secret of Autobiographical Writing: A Message to Decode
روسّو وسر كتابة السيرة الذاتية، مغزى برسم الكشف
Authors: Attieh Youssef, Nay
Keywords: Jean-Jacques Rousseau
Ecriture Autobiographique
Université de Balamand
Issue Date: 1997
Publisher: University of Balamand
Part of: Hawliyat
Issue: 5
Start page: 65
End page: 76
Abstract: 
Si l'écriture autobiographique est l'objet privilégié 'études psychologiques et psychanalytiques essayant d'y déceler les problèmes inconscients qu'elle reflète, celle dont use Jean-Jacques Rousseau - et en particulier dans ce passage relatant sa première rencontre avec celle qui sera à la fois «ma mie», «maman» et l'amante - semble, bien au contraire, rendre compte d'une écriture toute consciente ménageant en même temps les effets d'authenticité mais aussi de justification.
En fondant notre jugement de l'histoire sur la fonction de régie (du narrateur) et de communication d'auteur, nous avons cherché à déchiffrer le message de l'autobiographie en général et celle de Rousseau en particulier.

Autobiographical writing is the privileged object of psychological and psychoanalytical studies which aim at detecting unconscious problems that are reflected by this writing. However, Jean-Jacques Rousseau uses an autobiographical writing - and particularly in this passage narrates his first encounter with the woman who will become "the dearest one", "mammy" and the lover - which seems to reveal, on the contrary, a very conscious writing taking into consideration authenticity as well as justification effects.
Basing our judgment of the fiction on the narration's organizing and communicative fiction, we have tried to interpret the message conveyed by the autobiography in general, and Rousseau's autobiography in particular.

إذا كانت السيرة الذاتية هي الموضوع المفضّل للدراسات النفسية والتحليلية في محاولاتها استكشاف المشاكل المتعلقة باللاوعي التي تعكسها السيرة الذاتية، فإن ما يقوم به جان-جاك روسو في ((الاعترافات)) - وخاصة في المقطع المتعلّق بلقائه الأول بالتي ستلعب في حياته دور الأم والصديقة والعشيقة، السيدة دوفارينس - هو كتابة من نوع آخر ، واعية للغاية وتراعي في الوقت نفسه الصدق ولكن أيضا التبرير.
فباستنادنا على الوظيفة التنظيمية والتوصيلية لخطاب الراوي سعينا، في هذه الدراسة، كشف غاية السيرة الذاتية ومغزاها العميق بشكل عام وفي كتابة روسّو بشكل خاص
URI: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6705
Open URL: Link to full text
Type: Journal Article
Appears in Collections:Hawliyat

Show full item record

Record view(s)

37
checked on Dec 26, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.