Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6565
Title: | The Anglo-Arabic Poetics of “Locksley Hall”: Importation, Oscillation, and Disorientation | Other Titles: | La poétique anglo-arabe de "Locksley Hall": importation, oscillation et désorientation الشعرية الأنجلو-عربية في "قاعة لوكسلي": الاستيراد ، الترجّح ، والارتباك |
Authors: | Naous, Mazen | Affiliations: | Department of English Language and Literature | Keywords: | Anglo-Arabic Poetics Locksley Hal University of Balamand |
Issue Date: | 2014 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Hawliyat | Issue: | 15 | Start page: | 9 | End page: | 40 | Abstract: | Considerable scholarly attention has been given to Alfred Lord Tennyson's poem, "Locksley Hall," in relation to one of its main sources, the "Mu'allaqa" of Imru' al-Qais, but scarcely any has been paid to the comparative aspects of the two poems. This essay engages Tennyson 's debt to the "Mu 'allaqa"—its meter, imagery, and themes— in writing "Locksley Hall, " and traces the modifications of al-Qais's poetics as they travel from one culture to another. The essay argues that Tennyson's borrowing—importing—of the "Mu'allaqa's" more salient poetics reveals much about "Locksley Hall's " speaker and his representations of his cousin Amy. Ironically, these representations include the orientalization, exoticization, and commodification of Amy in order to render her inferior to the speaker even while the poem relies on the pre-lslamic poetics of the "Mu 'allaqa. " شكّلت قصيدة “Locksley Hall”للشاعر ٲلفرد لورد تنيسون محوراً ٲساسياً للدراسات الأدبية، في ما يخص علاقاتها بأحد أهم مصادرها: "معلقة امرؤ القيس". لكنّ دراسة هذا الجانب من الأدب المقارن بين القصيدتين الٳنكليزية والعربية لم يلق اهتمام الباحثين. تبرز هذه الدراسة تأثّر تنيسون أثناء كتابته لقصيدة “Locksley Hall”، من حيث البحور الشعرية والصور المجاذيّة و المواضيع المتداولة، ٳذ تتبع قصيدته أيضاً تيمات شعر امرئ القيس فتنقلها من ثقافة ٳلى أخرى. تبيّن هذه الدراسة، قضلاً عن ذلك، أن العديد من استعارات تنيسون الشعرية تتأتى من معلّقة امرئ القيس، وتعلمنا كذلك بالكثير عن المتكلم في القصيدة وعن تمثلاته لقريبته آيمي. ومن مفارقات قصيدة تنيسون كونها تقوم من خلال هذه التمثلات بٳضفاء نفحة الٳستشراق والغربة في التعامل مع آيمي، بوصفها سلعة تقدمها القصيدة و تضعها في موقع أدنى من موقع المتكلم حتّى عندما يعتمد الشاعر على الأبعاد الشعريّة ما قبل الٳسلاميّة للمعلقة |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6565 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.