Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/1776
Title: | Compréhension et Communication entre 5 ans et 5.9 | Other Titles: | الإدراك والتواصل لدى الأطفال بين سن الخامسة والخامسة وتسعة أشهر Comprehension & communication between the age of 5 & 5.9 |
Authors: | Nahas, Georges N. | Affiliations: | Department of Education | Keywords: | Compréhension Communication |
Issue Date: | 1995-07 | Publisher: | University of Balamand | Part of: | Kalimat | Issue: | 2 | Start page: | L- 19 | End page: | L- 41 | Abstract: | Dans son effort de conceptualisation, T'enfant passe par des étapes indispensables qui vont du vécu empirique des situations jusqu'à la stabilisation des concepts de plus en plus élaborés. La langue utilisée au cours de l'apprentissage scolaire est-elle uniquement un outil facilement remplaçable par un autre? Cat article se propose de poser cette problématique et de sensibiliser les chercheurs intéressés en proposant un aspect très précis, celui de la compréhension et de la communication chez des enfants âgés entre 5 ans et 5.9, appelés i réagir sur une notion soit mathématique, soit quotidienne, d partir de leur langue maternelle ou de la langue seconde. Mon hypothèse étant la suivante: La compréhension et la communication dont les enfants sont capables d cet âge font progresser la conceptualisation quand la langue utilisée est la langue maternelle. Les principales conclusions portent sur: la relation entre les difficultés langagières et les performances opératoires, l'expression à portée conceptuelle et l'expression traduisant les aspects opératoires. In its conceptualizing effort, a child goes through several stages, ranging from the intuitive experiences in empirical situations to the stabilization of more complex concepts. Is the language that is being used at school just a tool easily replaced by another one? The article arises this problematic while trying to make researchers aware of it, by focusing on comprehension & communication between the age of 5 and 5.9, when children have to express a mathematic or a common notion, in their mother or their second language. My hypothesis is the following: At this age, children's comprehension and communication may develop conceptualization when the language used is the mother language. The article draws the following conclusions: The relation between language handicaps and operational skills on one hand; the conceptual - like expression and the expression that renders the operational aspects on the other hand. يمر الطفل في محاولته اكتساب المفاهيم بمراحل ضرورية بدءًا من المكتسبات القطرية النابعة عن خبراته المعاشة وصولا إلى ثبات المفاهيم الأكثر تعقيداً. هل تعتبر لغة التعبير خلال التعلم المدرسي مجرد أداة يسهل استبدالها بأداة أخرى؟ يطرح المقال هذه الإشكالية من جهة محدّدة الا وهي الإدراك والتواصل لدى الطفل، بين سن الخمس سنوات والخمس سنوات وتسعة اشهر لمفهوم رياضي أو انطلاقاً من اللغة الأم أو اللغة الثانية. والفرضية التي انطلق منها هي أن القدرة على الإدراك والتواصل لدى الطفل في هذا السن يساهمان بشكل اكثر فعالية في تكوين المفاهيم عندما تكون لغة التعبير هي اللغة الأم. وتتطرق الخلاصات التي توصلت إليها إلى العلاقة بين الصعوبات اللغوية والأداء العملاني والى التعبير ذي البعد المفاهيمي والى التعبير الذي يترجم الجوانب العملانية |
URI: | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/1776 | Open URL: | Link to full text | Type: | Journal Article |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.