Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/7372
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | نصّور، ساره | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-05-28T09:13:10Z | - |
dc.date.available | 2024-05-28T09:13:10Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/7372 | - |
dc.description.abstract | بعيد انسحاب المغول من حلب، في إثر هزيمتهم أمام المماليك في معركة عين جالوت استعادت حلب حركة خجلة في التعليم، ولا سيما بعد عودة بعض مدرسيها من دمشق والقاهرة، والبدء بترميم المدارس المتضررة. ولكن يجب الانتظار حتى بعيد نهاية الربع الأول من القرن الرابع عشر لتشهد حلب بناء مدرسة جديدة في العصر المملوكي. وإلى حين ذلك تولت مهمة التعليم مدارس حلب القديمة. وشملت حركة التعليم أيضاً الجوامع والمساجد التي كانت تقام فيها حلقات الدرس، بالإضافة إلى وظيفتها الأساسية في الصلاة وإحياء الشعائر الدينية. هذا فضلا عن دور الحديث، ومدارس الطب، والكتاب أو المكاتب والخوانق والزوايا والربط والترب، والمكتبات. وقد أطلق عليها جميعها تسمية المدارس | en_US |
dc.description.abstract | Following the Mongol invasion in 1260, Aleppo's markets, mosques, schools, public baths and some city gates were destroyed. Shortly after the withdrawal of the Mongols, following their defeat against the Mamluks at Ain Jālūt, Aleppo recovered in the educational field. But it was not until the end of the first quarter of the 14th century that the city saw the construction of a new school during the Mameluke period. The educational movement included mosques, institutions teaching hadiths (Dar al- hadith), medical schools, primary schools (Kuttāb), convents of mystics (Khānqāh), as well as small mosques (Zāwiya), and cemeteries (Turba). | en_US |
dc.description.abstract | En 1260 les marchés, mosquées, écoles, les bains publics et certaines portes de la ville d’Alep furent détruites suite à l’invasion mongole. Après la déroute des Mongols face aux Mamelouks à Ain Jālūt, Alep recouvra un timide mouvement dans le domaine de l'éducation, mais il faudra attendre la fin du premier quart du XIVe siècle pour que la ville vit la construction d’une nouvelle école. Cet article passe en revue les institutions enseignant les ḥadīt̲h̲s (Dar al- ḥadīt̲h̲), des écoles de médecine, des écoles primaires (Kuttāb), des couvents de mystiques (Khānqāh), ainsi que les petites mosquées (Zāwiya), et les cimetières (Turba). | en_US |
dc.language.iso | ara | en_US |
dc.publisher | University of Balamand | en_US |
dc.subject | مدارس | en_US |
dc.subject | حلب | en_US |
dc.subject | عصر المماليك البحريّة | en_US |
dc.subject | Schools | en_US |
dc.subject | Aleppo | en_US |
dc.subject | Baḥri Mamluks | en_US |
dc.title | مدارس حلب في عصر المماليك البحريّة (658-784هـ/1260-1382م) | en_US |
dc.title.alternative | Aleppo Institutions of learning under the Baḥri Mamluks (1260-1382) | en_US |
dc.title.alternative | Les écoles d’Alep du temps des Mamelouks Baḥrīdes (1260-1382) | en_US |
dc.type | Journal Article | en_US |
dc.description.issue | 45 | en_US |
dc.description.startpage | 115 | en_US |
dc.description.endpage | 169 | en_US |
dc.date.catalogued | 2024-05-28 | - |
dc.description.status | Published | en_US |
dc.identifier.openURL | http://uoblibraries.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/chronos/chronos_45/article_7.pdf | en_US |
dc.relation.ispartoftext | Chronos | en_US |
Appears in Collections: | Chronos |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.