Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/7372
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنصّور، سارهen_US
dc.date.accessioned2024-05-28T09:13:10Z-
dc.date.available2024-05-28T09:13:10Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/7372-
dc.description.abstractبعيد انسحاب المغول من حلب، في إثر هزيمتهم أمام المماليك في معركة عين جالوت استعادت حلب حركة خجلة في التعليم، ولا سيما بعد عودة بعض مدرسيها من دمشق والقاهرة، والبدء بترميم المدارس المتضررة. ولكن يجب الانتظار حتى بعيد نهاية الربع الأول من القرن الرابع عشر لتشهد حلب بناء مدرسة جديدة في العصر المملوكي. وإلى حين ذلك تولت مهمة التعليم مدارس حلب القديمة. وشملت حركة التعليم أيضاً الجوامع والمساجد التي كانت تقام فيها حلقات الدرس، بالإضافة إلى وظيفتها الأساسية في الصلاة وإحياء الشعائر الدينية. هذا فضلا عن دور الحديث، ومدارس الطب، والكتاب أو المكاتب والخوانق والزوايا والربط والترب، والمكتبات. وقد أطلق عليها جميعها تسمية المدارسen_US
dc.description.abstractFollowing the Mongol invasion in 1260, Aleppo's markets, mosques, schools, public baths and some city gates were destroyed. Shortly after the withdrawal of the Mongols, following their defeat against the Mamluks at Ain Jālūt, Aleppo recovered in the educational field. But it was not until the end of the first quarter of the 14th century that the city saw the construction of a new school during the Mameluke period. The educational movement included mosques, institutions teaching hadiths (Dar al- hadith), medical schools, primary schools (Kuttāb), convents of mystics (Khānqāh), as well as small mosques (Zāwiya), and cemeteries (Turba).en_US
dc.description.abstractEn 1260 les marchés, mosquées, écoles, les bains publics et certaines portes de la ville d’Alep furent détruites suite à l’invasion mongole. Après la déroute des Mongols face aux Mamelouks à Ain Jālūt, Alep recouvra un timide mouvement dans le domaine de l'éducation, mais il faudra attendre la fin du premier quart du XIVe siècle pour que la ville vit la construction d’une nouvelle école. Cet article passe en revue les institutions enseignant les ḥadīt̲h̲s (Dar al- ḥadīt̲h̲), des écoles de médecine, des écoles primaires (Kuttāb), des couvents de mystiques (Khānqāh), ainsi que les petites mosquées (Zāwiya), et les cimetières (Turba).en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.publisherUniversity of Balamanden_US
dc.subjectمدارسen_US
dc.subjectحلبen_US
dc.subjectعصر المماليك البحريّةen_US
dc.subjectSchoolsen_US
dc.subjectAleppoen_US
dc.subjectBaḥri Mamluksen_US
dc.titleمدارس حلب في عصر المماليك البحريّة (658-784هـ/1260-1382م)en_US
dc.title.alternativeAleppo Institutions of learning under the Baḥri Mamluks (1260-1382)en_US
dc.title.alternativeLes écoles d’Alep du temps des Mamelouks Baḥrīdes (1260-1382)en_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.description.issue45en_US
dc.description.startpage115en_US
dc.description.endpage169en_US
dc.date.catalogued2024-05-28-
dc.description.statusPublisheden_US
dc.identifier.openURLhttp://uoblibraries.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/chronos/chronos_45/article_7.pdfen_US
dc.relation.ispartoftextChronosen_US
Appears in Collections:Chronos
Show simple item record

Record view(s)

164
checked on Nov 22, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.