Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6762
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمسقاوي، عمرen_US
dc.date.accessioned2023-03-13T13:29:15Z-
dc.date.available2023-03-13T13:29:15Z-
dc.date.issued1994-01-
dc.identifier.urihttps://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6762-
dc.description.abstractالعلمانية مصطلح غربي أفرزته فلسفة القرن التاسع عشر. وهي في أوروبا نقيض لدور الكنيسة ليس في إطار الدولة وحسب بل أيضا في إطار التربية الاجتماعية استنادا الى مفاهيم الفردية. وهي ان تنسجم، كأساس للدولة الدستورية، مع خصوصية التاريخ الأوروبي ليست في عالمنا العربي والاسلامي نابعة عن تطور في البنى الاجتماعية والفكرية. ومازال الجدل الدائر منذ القرن التاسع عشر حول مفهوم الدولة الإسلامية (زمنية هي أم دينية؟) يقسم المفكرين والمثقفين. إن الفكر الإسلامي يجد نفسه في مأزق الحدالة عاجزا عن التوفيق بين المفاهيم الواردة من الغرب وبين الواقع الاجتماعي والمخزون الترالي. فوقع في مشكلة الازدواجية وبقي عاجزا عن الحضور الفاعل في العالم المعاصر. ذلك أن العلمانية التي بشر بها الرواد بتأثير الفكر الغربي لم تصادف موقعا طبيعيا في مجتمعنا كما هي في أوروبا بل أورلت تحديا لتراث ما يزال حيا. وللخروج من هذا المأزق يجب الإنطلاق من الإرث المشترك للمسلم وللمسيحي في العالم العربي لنستحضر إرادة غابت في بناء رؤية جديدة. فالمسلم والمسيحي يحملان تاريخا مشتركا وذاكرة مشتركة وهما في مازق واحد مأزق حضارة معاصرة لا تعترف بالآخر وتفتش عن امتداد نفوذ عند الشعوب التي تنجذب إلى رخائها.en_US
dc.description.abstractLe conférencier s'est proposé d'examiner les prises de position des intellectuels musulmans quant à la Laïcité, depuis le XIXème siècle jusqu'à nos jours. Il considère que la Laïcité est un concept occidental lié étroitement à la philosophie du XIXème siècle. Elle s'érige en Occident en ennemie de l'église catholique, non seulement dans le cadre étatique, mais aussi dans celui de l'éducation sociale. Elle repose, en effet, sur l'individualisme. Si elle correspond comme fondement de l'état constitutionnel à la spécificité de l'histoire européenne, elle ne répond pas dans notre monde de arabo-musulman à une évolution des structures socio-culturelles. Depuis le XIXème siècle les polémiques divisent les intellectuelles arabes autour du concept de l'état islamique (est-il civique ou religieux?). Confrontée au modernisme, la pensée islamique se trouve impuissante à concilier entre les concepts venus de l'Occident d'une part et la réalité sociale et le legs culturel d'autre part. Elle bute ainsi contre le problème du double et reste incapable de s'affirmer comme une présence active dans le monde contemporain. Pour sortir de cette impasse il nous faut renouer avec le legs culturel arabe, commun aux musulmans et aux chrétiens, et appeler une volonté, longtemps absente, de forger une vision nouvelle. Nous sommes confrontés au danger de la civilisation contemporaine qui ne reconnaît pas la présence de l'autre et qui cherche à étendre son hégémonie sur des peuples que son confort attire.en_US
dc.description.abstractLaicism is a western concept that has been invented by the 19th century's philosophers. In Europe, laicism banishes the church role in the State and in social education, according to individualism concepts. Laicism, as a foundation of the constitutional State, coincides with the specificity of European history,. But in our Arab-Islamic world, it is not a result of the evolution of intellectual and social structures. The Islamic State's concept (temporal or religious?) is still controversial since the 19th century. The Islamic thought finds itself trapped into modernity concept, unable to compromise between western concepts, on one hand, social reality and traditional heritage, on the other hand. This duality made the Islamic Arab World unable to have an efficient role in the modern world. In fact, laїcité as it was advocated by Arab intellectual pioneers that were influenced by western concepts, wasn’t naturally accepted in our societies as it was in Europe. Furthermore, it challenged a heritage that is still much alive. In order to get out of this trap, we have to rely on the Islamic-Christian common heritage in the Arab World, and recover a lost will to build a new vision. Both Muslims and Christians have a common history and a common memory. Both are in the same trap : the trap of a modern civilization that doesn't recognize the others, and seeks to extend its power and welfare.en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.publisherUniversity of Balamanden_US
dc.subjectالاسلامen_US
dc.subjectالعلمنةen_US
dc.subjectIslamen_US
dc.subjectLaїcitéen_US
dc.titleالإتجاهات في الإسلام حيال طروحات العلمنةen_US
dc.title.alternativeIslam et Laїcitéen_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.description.issue0en_US
dc.description.startpageع- 115en_US
dc.description.endpageع- 135en_US
dc.date.catalogued2023-03-13-
dc.description.statusPublisheden_US
dc.identifier.openURLhttp://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/kalimat_0/article_6.pdfen_US
dc.relation.ispartoftextKalimaten_US
Appears in Collections:Hawliyat
Show simple item record

Record view(s)

61
checked on Nov 24, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.