Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6703
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Nasser, Ramzi | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T12:50:16Z | - |
dc.date.available | 2023-03-07T12:50:16Z | - |
dc.date.issued | 1997 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6703 | - |
dc.description.abstract | There is the distinction between mathematics as an isolated and discrete discipline, as opposed to a view of mathematics which is connected with other disciplines and part of human knowledge. Although the absolutist school conceives of mathematics as having a unique status, where it draws on the absolute and formal, we believe mathematics education cannot be separated from the social context or human culture in general. Using this criterion, we see mathematics as a social construction which is part of a larger social/framework. Mathematics and citizenship are both abstract concepts, but each plays an important role to the order and regularity of human life. Mathematical thinking regulates logic, esthetics, unity and order, while citizenship is the fabric that unites society; to be mathematically competent embraces the principles of citizenship. This paper proposes a mathematics for citizenship development program. The paper will discuss the philosophical and functional aspects of mathematics and their convergence with the principles and goals of citizenship education program. | en_US |
dc.description.abstract | Il existe une certaine différence entre les mathématiques comme domaine isolé et indépendant, parmi d'autres, de la connaissance, et les mathématiques liées aux autres domaines de la connaissance et constituant une partie intégrante de la connaissance humaine. A l'encontre de l'école qui considère les mathématiques comme un phénomène singulier, vu qu'elles s'appuisent sur l'absolu et le méthodologique, l'auteur de cette étude n'est pas convaincu de la possibilité de séparer enseignement et étude des mathématiques d'une part et processus social ou culture humaine en général d'autre part. Fort de cette conception, l'auteur voit dans les mathématiques une structure sociale, voire une partie d'un ensemble social plus étendu. Mathématiques et Citoyenneté sont toutes deux des concepts abstraits, mais chacun occupe une fonction importante dans le système de vie humain. La pensée mathématique organise la logique, l'esthétique, l'unité et l'ordre, tandis que la citoyenneté constitue le tissu qui unit la société. La capacité mathématique de l'Etre comprend les principes de la citoyenneté. La présente étude propose un programme pour les mathématiques pouvant développer la citoyenneté. Il y sera question des aspects fonctionnels et philosophiques des mathématiques, et des points de jonctions entre elles el les principes et objectifs du programme de développement de la citoyenneté. | en_US |
dc.description.abstract | ثمة فرق بين الرياضيات كحقل من حقول المعرفة، معزول ومنفصل، والرياضيات المرتبطة بحقول المعرفة الأخرى المكوّنة جزءًا لا يتجزأ من المعرفة الانسانية. فعلى الرغم من المدرسة القائلة بالمطلق تعتبر الرياضيات ذات منزلة فريدة، إذ أنها تتكئ على المطلق والمنهجيّ، إلّا أن كاتب هذا البحث لا يؤمن بإمكانية فصل تعليم ودراسة الرياضيات عن السياق الاجتماعي أو عن الثقافة الإنسانية بعامة. وإذ يستند كاتب البحث إلى هذا المقياس، يرى الرياضيات بنيةً اجتماعية وجزءا من إطار اجتماعي أوسع. إن كلّا من الرياضيات والمواطنية مفهوم مجرّد، ولكن كلّا منهما يؤدي دورًا هامًا في ما يتعلق بنظام الحياة البشرية واتساقها. إن التفكير الرياضي يضبط المنطق والجماليات والوحدة والنظام، في حين أن المواطنية هي النسيج الذي يوحد المجتمع. إن كفاءة المرء رياضيا تشمل مبادئ المواطنية. يقترح هذا البحث برنامجا للرياضيات من أجل تطوير المواطنية. وسيعنى البحث بالأوجه الوظيفية والفلسفية للرياضيات، ونقاط الالتقاء بينها وبين مبادئ وأهداف برنامج تطوير المواطنية | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | University of Balamand | en_US |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.subject | Citizenship | en_US |
dc.subject | Lebanon | en_US |
dc.subject | University of Balamand | en_US |
dc.title | "Social Constructivist Views of Mathematics and their Implications for Citizenship Action in Lebanon" | en_US |
dc.title.alternative | Les conceptions du constructivisme sociale à propos des mathématiques et de l’action civique au Liban | en_US |
dc.title.alternative | الآراء البنائية الاجتماعية بصدد الرياضيات ومضامينها بالنسبة الى العمل المواطني في لبنان | en_US |
dc.type | Journal Article | en_US |
dc.description.issue | 5 | en_US |
dc.description.startpage | 41 | en_US |
dc.description.endpage | 51 | en_US |
dc.date.catalogued | 2023-03-07 | - |
dc.description.status | Published | en_US |
dc.identifier.openURL | http://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_5/article_2.pdf | en_US |
dc.relation.ispartoftext | Hawliyat | en_US |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.