Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6695
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | سالم، محمد الحاج | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T07:43:19Z | - |
dc.date.available | 2023-03-07T07:43:19Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6695 | - |
dc.description.abstract | في دراسة سابقة، توصّلنا إلى أنّ الميسر الجاهلي لم يكن مجرّد لعبة لتزجية الوقت أو سبيلاً للرّبح السّهل )القمار( كما درج المأثور على إشاعته، بقدر ما كان طقسًا دينيًّا أضحويًّا يقام شتاءً مع بداية تجمّع القبائل على المياه في أماكن معروفة لكلّ قبيلة بعد فترة القيظ المتميّزة بقلّة الأمطار، بغاية استرضاء الآلهة عبر نحر إبل يتراهن عليها المياسرون على الأنصاب المعيّنة لحدود حمى القبيلة بما يقيها من كلّ عدوان خارجيّ سواء من البشر أو من الخوافي )الجنّ خصوصًا(. كما توصّلنا إلى من خلال اختصاصهم » مؤسّسة الكهنوت الجاهليّة « أنّ من أهمّ أهداف المي سِ توفير موارد لممثليّ . »المنيح « إلى جانب توفير أقوات للمحتاجين بخصّهم بأرباح القدح ،» الوغد « بأرباح القدح وقد أوردت المصادر إلى جانب الفقراء والأرامل والمحتاجين، أربعة أطراف مشاركة في طقس »الأَيْسَار « المتولّ نحر النّوق المخصّصة للّعب حسب طقوس مخصوصة، و » الجزّار «: المي سِ، وهم » الرّقيب « المدير للّعبة والمشرف عليها، و » الحُرَضَة « القائمون باللّعب وهم من سادة القوم وأماثلهم، و المتولّ مراقبة اللّعب وإعلان نتائجه. ونحن يهمّنا من هذه الأطراف مدير اللعبة والمشرف عليها، وهو الحرضة. في المصادر الإسلاميّة، ومحاولة إعادة قراءة دوره » الحُرَضَة « ويتناول هذا المقال صورة الديني والاجتماعي بما يُثبت وجود كهنوت منظّم عند عرب الجاهليّة هو ما حاول الإسلام ضربه بتحريم جملة من الطقوس من أهمّها تسييب الإبل والمواشي للآلهة والميسر، وبهدف إقامة مجتمع إسلامي بديل خالٍ من الكهنوت | en_US |
dc.description.abstract | In a previous study, we concluded that the Jahili “Māysir” was not merely a game of wasting time or a way of making easy profit (Qimār), as conventionally conceived. Instead, the Māysir was a sacrificial religious ritual held in winter, as tribes began gathering around water sources, after the period of midsummer characterized by the lack of rainfall. Through the ritual of Māysir, Jahili tribes were seeking to appease the Gods by slaughtering camels in a game of bet between gamblers (Āysār). As such, camels were slaughtered on the Statues of Gods (namely, the “Ānṣāb”) placed on the territorial surroundings of Jahili tribes, in order to protect them from any external aggression by human or super-natural powers (especially, the creatures of “Ǧinn”). Moreover, we concluded that one of the ultimate purposes of Māysir was to provide the personnel of the Jahili priesthood institution with resources, as they were allotted with the profits of one tossing arrow used in Māysir named “Āl-Māniḥ”. In addition, the Māysir guaranteed food assistance to the needy among Jahili tribes, who were allocated profits of the tossing arrow known as “Āl-Wāġd”. Along with poor people, widows and the needy, Islamic sources cited four other parties involved in the ritual of Māysir: the butcher (Āl-ǧāzzār) who slaughtered camels dedicated to bets in respect of specific rituals, gamblers who were among chiefs of the tribes and men of high status, the “Ḥurāḍā” who directed and supervised the game of bets, and the "Rāquib" who was in charge of monitoring the game and announcing its results. Among these parties, we are interested specifically in the figure of Āl-Ḥurāḍā, the director and supervisor of the game of Māysir. This essay aims to reconstruct the figure of Āl-Ḥurāḍā in Islamic sources, and to reinterpret both its religious and social roles, arguing for the existence of an institutionalized body of priesthood among the Arabs of Jahiliyyah. Islam targeted this institutional body by prohibiting several rituals, the most important of which is sacrificing camels and entire live stocks to the Gods in the game of māysir, in order to establish an alternative Islamic society free of priesthood. | en_US |
dc.language.iso | ara | en_US |
dc.publisher | University of Balamand | en_US |
dc.subject | الحُرَضَة | en_US |
dc.subject | الكهنوت العربي الجاهلي | en_US |
dc.subject | Āl-Ḥurāḍā | en_US |
dc.subject | Pre-Islamic Arab Priesthood | en_US |
dc.title | الحُرَضَة: مظهر مغيّب من الكهنوت العربي الجاهلي | en_US |
dc.title.alternative | Āl-Ḥurāḍā”: a forgotten figure of Pre-Islamic Arab priesthood | en_US |
dc.title.alternative | “ Āl-Ḥurāḍā ”: une figure oubliée du Sacerdoce Arabe Préislamique | en_US |
dc.type | Journal Article | en_US |
dc.description.issue | 19 | en_US |
dc.description.startpage | ٤٥ | en_US |
dc.description.endpage | ٦٧ | en_US |
dc.date.catalogued | 2023-03-07 | - |
dc.description.status | Published | en_US |
dc.identifier.openURL | http://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_19/article_9.pdf | en_US |
dc.relation.ispartoftext | Hawliyat | en_US |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.