Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6693
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | بن حسين، بثينة | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T07:32:44Z | - |
dc.date.available | 2023-03-07T07:32:44Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6693 | - |
dc.description.abstract | نتناول بالدّرس في هذا المقال رؤية الدّكتور عزيز العظمة للخلفاء الأموييّن في كتابه . فقد درس نشأة الأديان كاليهوديّة والمسيحيّة ثمّ نشأة الإسلام. وبيّن أهميّة الدّولة الأمويّة في نشر الدّين الإسلامي عن طريق الفتوحات. فقد نشأت الدّولة الأمويّة بالشّام أي في محيط سياسي وثقافيّ روماني- بيزنطيّ. وأسّس الخليفة معاوية بن أبي سفيان بن حرب دولة ذات مؤسّسات مختلفة ومتأثّرة بالمؤسّسات البيزنطيّة من مظاهر الملك والبروتوكول والدّواوين والنّقود. وستصبح بفضل الفتوحات دولة إمبراطوريّة مترامية الأطراف. كما ركّزت الدّولة الأمويّة الإسلام ببناء المساجد (قبّة الصّخرة ببيت المقدس والمسجد الأموي بدمشق). ورغم تأثّر الدّولة الأمويّة بالثّقافة السّياسيّة الفارسيّة والبيزنطيّة، فقد حافظت على طابعها العربي بتركيز التّعريب (النّقود والمؤسّسات ووضع التّنقيط في القرآن في عهد الحجّاج بن يوسف الثّقفي). وقد تمكّن الأمويّون من تركيز الهويّة العربيّة الإسلاميّة وفرض إيديولوجيا خليفة اللّه لتقوية شرعيّتهم التّاريخيّة | en_US |
dc.description.abstract | We will analyze in this article the point of view of doctor Aziz Al Azmeh about Umayyad Caliphs in his book. He studied the origins of religions: judaïsm, christianism and islam. He demonstrated the role of umayyad caliphs to spread Islam by conquests or futuhât. Also, he explained that the umayyad state was created in the Shâm, a roman and byzantin political and cultural sphere. The caliph Mu’âwiya Ibn Abî Sufyân Ibn Harb had built a state with different institutions and very influenced by byzantin state (protocol, « bureaux », coins). And this state became an empire after conquests. The umayyad caliphs reinforced Islam by constructing mosques (the mosque of Qubbât Assâkhra in Jerusalem and the umayyad mosque in Damascus). In spite of these persian and byzantin influences, the umayyad state kept an arabic aspect (arabization of coins and institutions and ponctuation of Qurân in the period of al-Hajjâj Ibn Youssef). Finally, umayyad caliphs succeeded to strenghthen arab-islamic identity and the ideology of Khalifat Allah. It was necessary for their legitimacy. | en_US |
dc.language.iso | ara | en_US |
dc.publisher | University of Balamand | en_US |
dc.subject | عزيز العظمة | en_US |
dc.subject | الخلفاء الأمويين | en_US |
dc.subject | ظهور الإسلام | en_US |
dc.subject | Aziz Al-Azmeh | en_US |
dc.subject | Umayyad Caliphs | en_US |
dc.subject | The Emergence of Islam in Late Antiquity Allâh and his people | en_US |
dc.title | نظرة عزيز العظمة للخلفاء الأموييّن من خلال كتابه ظهور الإسلام في آخر الفترة القديمة | en_US |
dc.title.alternative | The Aziz Al Azmeh’s View of Umayyad Caliphs through his book « The Emergence of Islam in Late Antiquity Allâh and his people » | en_US |
dc.title.alternative | Le regard de Aziz Al Azmeh sur les Califes Omeyyades dans L’Émergence de l’Islam dans l’Antiquité tardive Allāh et son peuple | en_US |
dc.type | Journal Article | en_US |
dc.description.issue | 19 | en_US |
dc.description.startpage | ٥ | en_US |
dc.description.endpage | ١٩ | en_US |
dc.date.catalogued | 2023-03-07 | - |
dc.description.status | Published | en_US |
dc.identifier.openURL | http://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_19/article_7.pdf | en_US |
dc.relation.ispartoftext | Hawliyat | en_US |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.