Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6654
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | نجم، خريستو | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-03-01T09:38:59Z | - |
dc.date.available | 2023-03-01T09:38:59Z | - |
dc.date.issued | 1999 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6654 | - |
dc.description.abstract | قدم اللوتس التي جسّدت حّواء المستحمّة جعلت الفنّانين أسرى الأصابع المعطرة والأحذية المُسْكرة، حتى غدت قدم الحبيبة عنوان الجمال الأنثوي. فالمرئي والمشموم عنصران من الحوافز التي فجّرت طاقة الإبداع أما العرقوب والكعب والساق والركبة. وقد أوحت هذه الهواجس الى كثير من الفنانين أروع الآثار. وطبيعي أن يصف القدماء المحافظون هذه الآثار بالإباحية المدنّسة لارتباطها بالطاقة الجنسية والغرائز البدائية. غير أنّ هذا الوصف في نظر التحليل النفسي وّلد تمرّداً على الأعراف؛ لأن حذاء المرأة المخلوع وقدميها العاريتين، شكّلت ثورة على العادات وتحرّراً من التقاليد | en_US |
dc.description.abstract | The Lotus food representing Bathing Eve made artists prisoners of perfumed fingers and inebriating shoes. The foot of the beloved even became the symbol of feminine beauty. The visual and smelled made creativity explode at the sight of the ankle, the heel, the foot and the knee. These obsessions inspired many artists their most wonderful paintings. Obviously, conservatives dismissed these paintings as filthy pornography related to sexuality and basic instincts. Nevertheless. such a criticism led to anti-conformity from a psychoanalytical stand, because the woman wearing no shoes and her bare feet represented a revolution against social standards. | en_US |
dc.description.abstract | Le "pied de lotus" incarnant Eve la baigneuse a fini par rendre les artistes tellement prisonniers des doigts parfumes el des souliers enivrants que le pied de la bien-aimée représente désormais le signe de la beauté féminine. La vue et l'odorat deviennent ainsi des motifs déchainant les énergies créatrices devant une cheville, un talon, une jambe ou un genou. Ces obsessions ont inspiré les meilleures œuvres de beaucoup d'artistes. Aussi serait-il normal que les anciens traditionalistes considèrent ces œuvres comme érotiques et profanes à cause justement de leur rattachement aus pulsions sexuelles et aux instincts primitifs. Cependant cette conception a généré, selon la psychanalyse, la révolte contre les normes, et les pieds nus d'une femme qui a bravement ôté ses chaussures considérées comme une réaction aux coutumes établies et une libération des traditions contraignantes. | en_US |
dc.language.iso | ara | en_US |
dc.publisher | University of Balamand | en_US |
dc.subject | زهرة اللوتس | en_US |
dc.subject | Barefoot Lotus | en_US |
dc.title | زهرة اللوتس الحافية | en_US |
dc.title.alternative | The Barefoot Lotus | en_US |
dc.title.alternative | Le Pied de Lotus nu | en_US |
dc.type | Journal Article | en_US |
dc.description.issue | 8 | en_US |
dc.description.startpage | ٧ | en_US |
dc.description.endpage | ٢٩ | en_US |
dc.date.catalogued | 2023-03-01 | - |
dc.description.status | Published | en_US |
dc.identifier.openURL | http://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_8/article_9.pdf | en_US |
dc.relation.ispartoftext | Hawliyat | en_US |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.