Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6646
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAbouchedid, Kamalen_US
dc.contributor.authorNasser, Ramzien_US
dc.date.accessioned2023-03-01T06:50:36Z-
dc.date.available2023-03-01T06:50:36Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.urihttps://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6646-
dc.description.abstractA total of 182 university students completed a questionnaire concerned with the rating of majors on a feminine-masculine scale. Significant differences were found between male and female student mean ratings of the feminine-masculine scale for two majors: engineering and political sciences in the masculine direction. No significant difference was found on the aggregate score of feminine-masculine scale for the 18 majors. The type of school attended either mixed or single-sexed did not show any relation to the response on the masculine-feminine scale. Main effects were found between ranking place of residence for the selection of majors on the mean ratings of the feminine-masculine scale. Also, regression analysis showed that mean parental influence was the main predictor on the mean feminine-masculine ratings. These results overshadow male-female differences of gender stereotyping; hence, a function of a wider cluster of attributes of family influence, shortage of guidance, and individual awareness of university programs the sample was taken from.en_US
dc.description.abstractEnquête entreprise auprès des étudiants révélant des écarts significatifs entre mâles et femelles quant au choix qu'ils effectuent entre Génie et Sciences Politiques. Ces résultats ont en outre montre l'importance du rôle que jouent d'autres facteurs socio-culturels tels l'influence de la famille, le milieu social, l'absence d'orientation, le manque d'informations suffisantes concernant les programmes universitaires, etc. quant à la préférence accordée à l'une ou à l'autre des deux disciplines mentionnées.en_US
dc.description.abstractأكملت عينة مؤلفة من ١٨٢ طالبا جامعيا استبيانا يتعلق بتصنيف الاختصاص حسب مقياس الجندر (أنثى/ذكر). بينت الدراسة وجود فروقات دالة بين الإناث والذكور في معدل التصنيف لمقياس الجندر في الاختصاصين التاليين: الهندسة والعلوم السياسية وذلك اتجاه الذكورة. كما انه لوحظ عدم وجود فروقات دالة بالنسبة الى مجموع النقاط الإجمالي لمقياس الجندر فيما يتعلق بالثماني عشر اختصاص المتبقين. لم يظهر نوع المدرسة المختلطة وأحدية الجنس أي دور تجاوبا مع قياس نسبة الذكور والاناث. كما يحتل محل ومقر الإقامة –وحسب امتيازاته-دورا رئيسيا مباشرا في انتقاء حقل الاختصاص وهذا يؤثر بالتالي على معدل التصنيف المتوسطي في قياس نسبة الذكور والإناث. أظهر أيضا تحليل انحداري في حالة الارتداد عند البعض أن لمتوسط تأثير الأهل دورا أساسيا في معدل التصنيف المتوسطي في قياس نسبة الذكور والإناث. حجبت هذه النتائج الضوء عن فروقات الجندر (أنثى/ذكر) إذ لا بد لنا من أن نأخذ بعين الاعتبار كل هذه العوامل مجتمعة: مجموعة الخصائص والتأثيرات الشاملة للعائلة ، نقص في الإرشاد والتوجيه، وأخيرا النقص في مجالات الاضطلاع على البرامج الجامعية عند الطلابen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversity of Balamanden_US
dc.subjectGender Stereotypingen_US
dc.subjectLebanese Universityen_US
dc.subjectUniversity of Balamanden_US
dc.title"The Implications of Gender Stereotyping on the Selection of Majors among Lebanese University Students"en_US
dc.title.alternativeLe facteur genre (femelle/mâle) dans le choix du domaine de spécialisation chez les étudiantsen_US
dc.title.alternativeدور عامل الجندر (أنثى/ذكر) لدى طلاب الجامعة ومدى تأثيره في انتقاء حقل اختصاصهمen_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.description.issue8en_US
dc.description.startpage25en_US
dc.description.endpage38en_US
dc.date.catalogued2023-03-01-
dc.description.statusPublisheden_US
dc.identifier.openURLhttp://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_8/article_1.pdfen_US
dc.relation.ispartoftextHawliyaten_US
Appears in Collections:Hawliyat
Show simple item record

Record view(s)

23
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.