Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6604
Title: The Mystique of Writing: Mysticism and the Poetic Theory of Paul Valéry
Other Titles: Le Mysticisme de l’Ecriture: Mysticisme et Théorie Poétique de Paul Valéry
صوفية الكتابة: الصوفية والنظرية الشعرية عند بول فاليري
Authors: Ayres, Miriam
Keywords: Writing
Mysticism
Poetic Theory
Paul Valéry
Issue Date: 2003
Publisher: University of Balamand
Part of: Hawliyat
Issue: 12
Start page: 19
End page: 34
Abstract: 
في الوقت نفسه الذي يعادي فيه التقاليد والأيقونات، يبزر بول فاليري كأحد محبّذي "ديانة" الشعر. كما أنه أفلاطوني في نزعته الدائمة إلى ما لا يمكن تحقيقه في الحاضر. تشكّل طهارة اللغة الشعرية عنصراً "متسامياً" يتخطّى ما يتوق إليه الشعر. فاللغة الشعرية هذه تنتمي إلى عالم مجرّد. تحاول هذه الدراسة تحليل المفارقة الملازمة لمشروع بول فاليري الفني

Paul Valéry is alternately all iconoclast and a believer in the practice of the «religion» of poetry. He is also Platonic in his continuous aspiration for what cannot be readily achieved. The purity of poetic language is one of the objects which is «transcendent», that is beyond the reach of the poet. It belongs in an abstract zone, an «au-délà poétique», so to speak.
This article attempts to analyze the paradox that is inherent ill his artistic project.

Paul Valéry est à la fois un iconoclaste et un adepte de la "religion" poétique. Il est de même un platonicien dans sa continuelle aspiration il ce qui ne peut être réalisé sur le champ. La pureté du langage poétique constitue un objet "transcendant" se situant au-delà de ce dont aspire le poète. Ce langage appartient à une zone abstraite, à un au-delà poétique.
Cet article essaie d'analyser ce paradoxe inhérent au projet artistique de Paul Valéry.
URI: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6604
Open URL: Link to full text
Type: Journal Article
Appears in Collections:Hawliyat

Show full item record

Record view(s)

36
checked on Nov 22, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.