Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6566
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Williams, Peter | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-02-15T07:54:28Z | - |
dc.date.available | 2023-02-15T07:54:28Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6566 | - |
dc.description.abstract | Modernist aesthetics emphasised the representation of states of mind over the "blessed matter" of the everyday real. This shift from "substance to subtlety" licensed modernist protagonists like Hermann Karlovich from Vladimir Nabokov's Despair to engage in a narcissism that ignored real world contingencies in order to legitimate an aesthetic transcendence based upon inspiration rather than work, memory over creative reconstruction and lies instead of truths. The dissociative heat of Karlovich 's literary inspiration lacks the cool, remote thought Nabokov considered necessary for the associative work of artistic creation. His effort to communicate beyond the self fails because he never understands that while art may be an inspired lie, life is not. Nabokov therefore provides a critique of those strains of modernist aesthetics that understood the real as merely a set conventions rather than a constellation of forces that have the power to disrupt and overturn the best of human intentions. | en_US |
dc.description.abstract | شددّت الجماليات الحديثة على تمثّلات الفكر بدلا من ((المادة المقدسة)) للواقع اليومي. هذا التّحول من ((الجوهر الى الحذاقة)) سمح للأبطال الحديثين أمثال هيرمان كارلوفيتش، بطل رواية فلاديمير نابوكوف ((اليأس))، الإنشغال بالنرجسية التي تتغاضى عن أحداث العالم الواقعي. يهدف هذا الإنشغال في البنية الروائية الى تشريع التعالي الجمالي المؤسس على الإلهام بدلا من العمل، وعلى الذاكرة بدلا من إعادة الهيكلة الخلاّقة، وعلى الأكاذيب بدلا من الحقائق. إن الإنفصام الحار للإلهام الأدبي عند كارلوفيتش إنما هو، في عرف نابوكوف، ضروري لإعادة هيكلة عمل الخلق الأدبي. غير أن جهد الروائي للتواصل مع ما هو أبعد من الذات، إنما يفشل بسبب عدم فهمه أنه، بينما يمكن للفن ان يكون كذبا ملهما، فإن الحياة ليست كذلك. بناءً على ما سبق، يقدم لنا نابوكوف نقدًا للذين يجهدون في الدفاع عن الجماليات الحديثة التي تفهم الواقع بوصفه بمجموعة اتفاقيات لا كوكبة من القوى التي لديها القدرة على الوقف وشقلبة أفضل للمقاصد الإنسانية | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | University of Balamand | en_US |
dc.subject | Nobokov | en_US |
dc.subject | University of Balamand | en_US |
dc.title | Getting Real: Work, Coolness and Nobokov’s Despair | en_US |
dc.title.alternative | Etre réaliste: travail, quiétude et désespoir chez Nobokov | en_US |
dc.title.alternative | الواقعية: العمل ، الطمأنينة ، واليأس عند نوبوكوف | en_US |
dc.type | Journal Article | en_US |
dc.contributor.affiliation | Department of English Language and Literature | en_US |
dc.description.issue | 15 | en_US |
dc.description.startpage | 41 | en_US |
dc.description.endpage | 68 | en_US |
dc.date.catalogued | 2023-02-15 | - |
dc.description.status | Published | en_US |
dc.identifier.openURL | http://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_15/article_2.pdf | en_US |
dc.relation.ispartoftext | Hawliyat | en_US |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.