Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6541
Title: وعي الهويّة وأسئلة النهضة رواية ((وي. إذن لست بإفرنجي)) لخليل الخوري نموذجا
Other Titles: Identity Awareness and Issues of the Arab Renaissance: “Way. Idhan Lastu Bi Ifranji” by Khalil Al-Khoury as Example
Conscience de l'identité et les enjeux de la Renaissance arabe: le cas de "Way. Idhan Lastu Bi Ifranji" de Khalil Al-Khoury
Authors: النجار، مصلح عبد الفتاح
Keywords: الهويّة
النهضة
رواية
إذن لست بإفرنجي
خليل الخوري
Identity
Renaissance
Novel
Way. Idhan Lastu Bi Ifranji
Khalil Al-Khoury
Issue Date: 2015
Publisher: University of Balamand
Part of: Hawliyat
Issue: 16
Start page: ٥٧
End page: ٧٣
Abstract: 
نشر خليل الخوري روايته ((وي. إذن لست بإفرنجي » قبل معظم الروايات الريادية العربية في نهاية القرن التاسع عشر.
وربما كانت اسئلة النهضة ملحة عليه فى تلك الحقبة من الزمان، وعلى رأس تلك الأسئلة وعي الهوية للأخذ بأسباب نهضة عربية.
وقد عالجت هذه الرواية موضوع تنامي المدينة المعاصرة، والتمدن، والتحولات الاجتماعية لدى الطبقة الوسطى، وارتباطها الوجودي بالفن الروائي، الذي عبر عن التعدد في أنماط العيش، من خلال تعدد الأصوات، والرؤيات، إذ تقوم على التنوع الكلامي الاجتماعي والإديولوجي والتاريخي. وربما تسجل هذه الدراسة دخول الخوري إلى النوع الروائي بشروط شعبية، لا نخبوية، وبلغة تراوح بين مستويين تطلّعا للواقعية.
ويصدر نص الخوري عن نسق ثقافي يتقبل الاخر، في إطار من وعى التمايزات بين الهويات، ومقدّرات كل ثقافة، وتحديد ابعاد المثاقفة الحضارية، مع إبراز الصراع بين الصفاء والهجنة

Khalil AI-Khoury published his novel «Way_ Idhan Lastu Bi Ifranji », before most of the pioneering Arab novels written in the XIXth century. Perhaps the issues of the Arab Renaissance, and in particular the issue of 'identity consciousness', were on Khalil AI-Khoury's mind during that period of time. His novel discusses the themes of the growth of the modern city and urbanization, the social transformations of the middle class and their existential connections with the art of narration. This art form expressed the diversity of life styles through a variety of voices and visions based on verbal, social, ideological and historical diversity. We note the introduction of AI-Khoury's popular rather than elitist narrative style that employed a language between the two levels so it could remain realistic.

The work of AI-Khoury comes from a cultural style that acceptes the 'Other', through the awareness of the distinction of identities and the assets of every culture, highlighting the dimensions of the cultural interchange, while still showing the clash between purity and hybridity.
URI: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6541
Open URL: Link to full text
Type: Journal Article
Appears in Collections:Hawliyat

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.