Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6539
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorداغر, شربلen_US
dc.date.accessioned2023-02-02T07:00:39Z-
dc.date.available2023-02-02T07:00:39Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6539-
dc.description.abstractاعتنى الدرس في العقود الأخيرة بعمل سردي وحيد للكاتب الحلبي فرنسيس مرّاش (١٨٣٦ -٤ ١٨٧): )غابة الحق)، فصدرت في أكثر من طبعة، ودرست في مقاربات سردية أو في الفكر السياسى الإصلاحي، من دون أن ينتبه الدرس إلى رواية ثانية له: «درّ الصّدف في غرائب الصّدف»، التي تناسب العمل الروائي، من ناحية فنية، أكثر من سابقتها . يقدم المولف الذي عمل على نشر الرواية بالعودة إلى طبعتيها (في بيروت في العام ١٨٧٢، ثم في القاهرة في العام ١٨٨٦)، دراسة تدرجها في بدايات السرد العربي الحديث. ودراسة الرواية - المجهولة واقعا - تكشف عن مسعى متناغم مع ما كان قد بدأ به خليل الخوري وسليم البستاني، أي الرواية المبنية وفق سندين: سند الحكاية، وسند الرواية (وفق النمط الأ وروبي) نفسهen_US
dc.description.abstractLes études récentes de narratologie arabe concernant l’œuvre de l'écrivain Alepin Francis Marrache (1836-1874) ont porté sur un seul de ses romans: «Chabat al Haq» ou «la forêt du vrai», négligeant ainsi un second publie à Beyrouth en 1872: «Dur al-saddaf» ou «Le nacre des perles». Or, ce récit nous semble plus conforme aux exigences de l’écriture romanesque. L'auteur de cette étude, qui propose une nouvelle édition de ce roman oublie à partir de deux publications antérieures, celle de Beyrouth datée de 1872 et celle du Caire datée de 1886, le replace dans le contexte des débuts des récits arabes modernes. Son étude dévoile une démarche harmonieuse avec les travaux entrepris par Khalil AI-Khoury et Selim AI-Boustany, celle du roman construit selon deux référents : le « conte » arabo-musulman et « le roman » européen.en_US
dc.description.abstractRecent studies on Arab narratology and concerning the works of the Syrian writer Francis Marrache (1836-1874) focused only on one of his novels: "Ghabat al Haq", thus neglecting a second novel published in Beirut in 1872: "Dur al Saddaf". The author of this study proposes a new version of the novel published previously in Beirut (1872) and in Cairo (1886), putting it in the context of the early stages of modern Arab novels. His study reveals a harmonious approach with the works of Khalil Al-Khoury and Selim Al-Boustany, having the novels built around two basic elements: the Arab-Muslim "tale" and the European "novel".en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.publisherUniversity of Balamanden_US
dc.subjectفرنسيس مرّاشen_US
dc.subjectالرواية المجهولةen_US
dc.subjectجامعة البلمندen_US
dc.subjectFrancis Marrachen_US
dc.subjectUnknown Novelen_US
dc.subjectUniversity of Balamanden_US
dc.titleفرنسيس مرّاش: الرواية المجهولةen_US
dc.title.alternativeFrancis Marrach: The Unknown Novelen_US
dc.title.alternativeFrancis Marrach: le roman inconnuen_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.contributor.affiliationDepartment of Arabic Language and Literatureen_US
dc.description.issue16en_US
dc.description.startpage٧en_US
dc.description.endpage٣٢en_US
dc.date.catalogued2023-02-02-
dc.description.statusPublisheden_US
dc.identifier.openURLhttp://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_16/article_1.pdfen_US
dc.relation.ispartoftextHawliyaten_US
crisitem.author.parentorgFaculty of Arts and Sciences-
Appears in Collections:Hawliyat
Show simple item record

Record view(s)

58
checked on Nov 22, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.