Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6538
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | كرم، سرجون | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-02-01T11:12:09Z | - |
dc.date.available | 2023-02-01T11:12:09Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6538 | - |
dc.description.abstract | إن ما يميز حركة الشعر العربي الحديث في خمسينيات القرن العشرين، إلى جانب تحطيمها للوزن الخليلي الكلاسيكي، هو توظيفها لدلالات دينية وأسطورية تدور حول فكرة النماء والموت والبعث. ولعل دلالتي المسيح وصليبه كانتا الأبرز في تجسيد معادل موضوعي للحالة الشعرية والسياسية والاجتماعية. فحركة الحداثة الشعرية العربية كانت في جانب كبير منها تمردا على السلطة الأبوية التراثية، ما تنطوي عليه من دين وثقافة وتقاليد، وإعلانا لهزيمتها وعدم قدرتها على تحقيق آمال رعيّتها، وهكذا تلقّف شعراء الحداثة الدلالة المسيحية تمردا وبعدا نفسيا وثقافيا. واللافت للانتباه أن ظهور دلالتي المسيح والصليب، التي لعب يوسف الخال الدور الأبرز في إدخالهما إلى الشعر العربي الحديث، ترافقت مع انفصال الشعراء عن أحزابهم السياسية وطروحاتها الإيديولوجية. تعرض هذه الدراسة بإيجاز لظهور الدلالات المسيحية في الشعر العربي الحديث، التى أخذت دلالة الصليب فيها نسبة كبيرة من مجمل الدلالات التـي تم توظيفها، والإضاءة على حركيتها في القصيدة العربية الفلسطينية المعاصرة | en_US |
dc.description.abstract | The way the 1950s' modern Arabic poetry movement of the 20th century evokes religious and legendary indications which center on the concepts of death, resurrection and immortality is what really singles it out. This is not to mention its clear breaking of the classical «Khalilean» rhythm. Perhaps the most prominent representation of the poetic, social, and political situation of the time was reflected in the two indications of Christ and his Cross. To a large extent, the modern Arabic poetry movement represented a rebellion over the traditional, patriarchal authority (and what it entails in terms of religion, culture, and norms) and a declaration of the latter’s inability to fulfill the hopes of its followers. That is how poets of modernity perceived Christian indications in a rebellious manner, with a psychological and cultural dimension. It is worthwhile to note that the emergence of the two indications - Christ and his cross - which Youssef EI-Khal had the most prominent role in introducing into modern Arabic poetry, was accompanied by a separation of the poets from their political parties and their ideological dogmas. This is a brief expository study of the appearance of Christian symbols in modern Arabic poetry, of which the symbol of the Cross represented a great major propotion of the many other symbols whose effects were highlighted in the modern major Palestinian poem. | en_US |
dc.language.iso | ara | en_US |
dc.publisher | University of Balamand | en_US |
dc.subject | الإسلامي | en_US |
dc.subject | المسيحي | en_US |
dc.subject | الدلالة الدينيّة | en_US |
dc.subject | الشعر الفلسطينيي الحديث | en_US |
dc.subject | Islam | en_US |
dc.subject | Christianity | en_US |
dc.subject | Religious Significance | en_US |
dc.subject | Palestinian Poetry | en_US |
dc.title | من الإسلاميّ إلى المسيحيّ: إضاءة على الدلالة الدينيّة وتحوّلاتها في الشعر الفلسطينيّ الحديث | en_US |
dc.title.alternative | De l’Islam au christianisme: explication de la signification religieuse et de ses changements dans la poésie palestinienne moderne | en_US |
dc.title.alternative | From Islam to Christianity: Highlighting the Religious Significance and its Alterations in Modern Palestinian Poetry | en_US |
dc.type | Journal Article | en_US |
dc.description.issue | 17 | en_US |
dc.description.startpage | ٣ | en_US |
dc.description.endpage | ٢٦ | en_US |
dc.date.catalogued | 2023-02-01 | - |
dc.description.status | Published | en_US |
dc.identifier.openURL | http://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/kalimat_hawliyat/hawliyat_17/article_8.pdf | en_US |
dc.relation.ispartoftext | Hawliyat | en_US |
Appears in Collections: | Hawliyat |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.