Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6182
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسليم، سعادen_US
dc.date.accessioned2022-11-03T07:46:44Z-
dc.date.available2022-11-03T07:46:44Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttps://scholarhub.balamand.edu.lb/handle/uob/6182-
dc.description.abstractيعالج هذا المقال موضوع الوقف عبر تطور العلاقات بين الريف والمدينة خلال القرنين التاسع عشر والعشرين. فبعد ان تمركزت الأبرشيات في المدن وتمحورت حولها المؤسسات والأوقاف الكنسية، نشهد خلال المرحلة العثمانية انتقالا للمراكز الدينية الى الأرياف حيث تأسست الأديار وازدهرت. واصبحت الأوقاف المخصصة للزراعة المصدر الأساس لدعم إيرادات الأبرشيات. وحتى في المدن نجد ان قسمًا كبيرًا من أوقاف الأبرشيات كانت مخصّصة للنشاط الزراعي وهي التي دعمت نشاط المؤسسات الخيرية الناشئة في أواخر القرن التاسع عشر. لقد تأخر الأرثوذكس حتى نهاية القرن التاسع عشر في بلورة هذا الصراع بين الريف والمدينة الذي كان قد تفاقم باكرًا لدى الطوائف الأخرى، والذي أدّى إلى انقسام أبرشية بيروت وجبل لبنان إلى ابرشيتي: بيروت (المدينة) وجبيل والبترون (الجبل)en_US
dc.description.abstractThis article is dealing with the subject of waqf in the frame of the relation between countryside and city during the nineteenth and twentieth century in the Diocese of Beirut and Mount Lebanon. From the beginning of Christianity the different dioceses settled in the main cities where their properties and their institutions have been founded. We observe during the ottoman period a transfer of the religious institutions to the countryside where many monasteries have been founded and their waqf expanded. Those waqfs dedicated to agriculture became the main sources to sustain revenues of dioceses. Even in the frame of city’s waqf we found many lands in the suburb exploited for agriculture and which revenues were dedicated to the first caritative institutions founded in the end of the nineteenth century. The Greek orthodox has been late comparing to other communities in expressing this conflict between cities and countryside by dividing the diocese of Beirut and Mount Lebanon in two dioceses Jbayl and Batroun (rural) and Beirut (Urban)en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.publisherUniversity of Balamanden_US
dc.subjectعلاقاتen_US
dc.subjectالمدينةen_US
dc.subjectالقريةen_US
dc.subjectالأوقاف الأرثوذكسيةen_US
dc.subjectبيروتen_US
dc.subjectلبنانen_US
dc.subjectجامعة البلمندen_US
dc.subjectRelationsen_US
dc.subjectCityen_US
dc.subjectVillageen_US
dc.subjectOrthodox Waqfsen_US
dc.subjectBeiruten_US
dc.subjectLebanonen_US
dc.subjectUniversity of Balamanden_US
dc.titleالعلاقات بين المدينة والقرية عبر الأوقاف الأرثوذكسيّة المؤسِّسة في مدينة بيروتen_US
dc.title.alternativeLes relations ville-campagne à travers les waqfs orthodoxes de la ville de Beyrouthen_US
dc.title.alternativeThe Relations between the City and the Village through the Orthodox Waqfs of the City of Beiruten_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.contributor.affiliationInstitute of History Archeology and Near Eastern Studiesen_US
dc.description.issue37en_US
dc.description.startpage177en_US
dc.description.endpage191en_US
dc.date.catalogued2022-11-01-
dc.description.statusPublisheden_US
dc.identifier.openURLhttp://olib.balamand.edu.lb/balamand_publications/journals/chronos/chronos_37/article_4.pdfen_US
dc.relation.ispartoftextChronosen_US
Appears in Collections:Chronos
Show simple item record

Record view(s)

87
checked on Dec 4, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.